Obiectivul general este în concordanță obiectivul RSO2.8 din PR NV 2021-2027. Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon.
Scopul acestor intervenții este creșterea accesibilității zonei urbane prin crearea unor investiții pentru pietoni și bicicliști, a transferului de la folosirea de autoturisme personale către modurile nemotorizate de transport (pietonal și velo).
Proiectul urmărește ca utilizarea autoturismelor personale să devină o opțiune mai puțin atractivă din punct de vedere economic față de utilizarea modurilor de transport nemotorizate, creându-se astfel condițiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2.
Activitățile din cadrul proiectului se încadrează în categoria activităților din domeniul de intervenție A Dezvoltarea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate mersul cu Bicicleta și pe jos activitatea 1. Construirea /modernizarea/extinderea pistelor/traseelor pentru biciclete și activitatea 2. Construirea/extinderea de zone și trasee pietonale și semipietonale.
Realizarea unui pasaj pietonal și velo dedicat pietonilor și persoanelor care utilizează bicicleta, instalarea de mobilier urban, contribuie la atingerea obiectivului propus privind promovarea mobilității urbane mult mai puțin dependență de utilizarea autoturismelor personale, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos și utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare.
Aceasta duce la reducerea utilizării autoturismelor personale, concomitent cu utilizarea unor mijloace de deplasare nepoluante. Astfel, activitățile propuse prin proiectul ,,Pasarela pietonală și velo intersecția Crinul’’ se încadrează în activitățile eligibile sprijinite prin apelul de proiect nr. PRNV/2023/481.A/1 Prioritatea4, Obiectivul specific 2.8: Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, Acțiunea a)Utilizarea crescută a transportului public și a altor forme de mobilitate urbană ecologice.
Obiectivul general al proiectului este în concordanță cu Obiectivul 11 al Strategiei de Dezvoltare Durabilă a României 2030 prin faptul că intervențiile realizate prin acest proiect vor duce la creșterea competitivității municipiului Satu Mare la nivel european.
Obiective specifice
1 Construirea pasajului pietonal și velo suprateran în intersecția Crinul din municipiul Satu Mare
2.Modernizarea traseului velo Podul Golescu din municipiul Satu Mare
Descrierea investiției
Pentru modernizarea pistei de biciclete existente și construirea pasajului suprateran se propune următoarea soluție: Pasajul suprateran - prin realizarea unei compoziții de platforme concentrice, cu o simetrie axată, cu structura metalică.
Platformele vizează tipurile de utilizatori propuși (pietoni/cicliști) și sunt conectate cu spațiul public median propus, unde pot avea acces cicliștii ce doresc a tranzita zona. Platforma va fi dotată cu lifturi ce deservesc accesul și tranzitul persoanelor cu dizabilități, din toate punctele orientative ale intersecției.
Distribuirea ineficientă a fluxului pietonal și amplasarea actuală a trecerilor de pietoni, determină blocarea constantă a traficului auto, scăzând gradul de securitate atât al pietonilor, cât și al bicicliștilor. Se propune inserția spatiilor înverzite într-un procent ridicat de ocupare, cu vegetație adaptată condițiilor climatice specifice zonei în vederea oxigenării mediului înconjurător, ținând cont de parametri ridicați de poluare în zona studiată, cu flux intens de trafic auto. Se va efectua un sistem de iluminat al pasajului cu tehnologii noi, eficiente energetic cu sisteme de iluminat alimentate cu panouri solare și se va asigura scurgerea apelor pluviale. Se va realiza modernizarea, extinderea și eficientizarea energetică a sistemului de iluminat public aferent zonei cu sisteme de iluminat cu panouri led.
Se propune realizarea fluxurilor raportate la toți participanții la trafic în zona studiată astfel: compoziția de platforme este la aceeași cotă de nivel (5,00m) față de cota carosabilului, iar aceasta este formată din cercuri concentrice cu inserție de platforme cu diferite diametre (inel exterior -66 m diametru- platforma centrală -14 m diametru) ce reprezintă noi zone pietonale, înverzite cu o gamă diversificată de arbuști de talie medie și mică, cu alei pietonale pavate cu materiale calde tip Deck, rezistente la umiditate crescută, îngheț, caniculă; piatră finisată, pardoseli exterioare cauciucate, vopsite eloctrostatic, antiderapante. Fluxurile de participanți la trafic sunt delimitate prin tipul de folosintță implementat: pistă cicliști cu dublu sens, adiacentă aleii pietonale principale (aproximativ 5 fluxuri), destinate utilizatorului pietonal. În urma spațiului public propus se realizează legatura acestuia cu fluxurile principale de tranzit ale sensului giratoriu prin traseele mediane intermediare cu fluxuri de 1.5 m lățime pe aleile circulabile bordate cu inserții de zonă verde/florală. La momentul actual, în zona studiată, traficul este unul mixt, format din trafic pietonal și auto, fără a avea o delimitare foarte clară a circulației cu bicicleta.
Inel central: Infrastructurile sunt realizate prin fundare directă din masive de beton. Fundația care se regăsește în mijlocul sensului giratoriu este sub formă circulară, având diametru de 14.32 m și o înălțime de 2 m care susține 5 stâlpi dreptunghiulari. Tot pentru susținerea suprastructurii se vor monta un număr de patru puncte de sprijin realizate pe fundații directe realizate din b.a.
Pentru a se face tranziția dintr-o parte spre cealaltă a intersecției se vor realiza un număr de 4 piste de biciliști și pentru persoane cu dizabilități a căror infrastructuri sunt realizate din fundații directe din b.a.
Pentru a asigura buna desfășurare a traficului pietonal și pentru a conferi siguranță participanților la marginea rampelor se vor monta parapeți pietonali. Calea de rulare va fi realizată din asfalt rugos, conform normativelor în vigoare.
Rampe de acces pasaj pietoni. Pentru a se face tranziția dintr-o parte spre cealaltă a intersecției, se vor realiza un număr de 4 rampe pietonale a căror infrastructuri sunt realizate din fundații directe din b.a.
Suprastructura este realizată din tablă de 50 mm care este sudată la partea inferioară de piloni de susținere. Aceasta are un diametru de 66.06 m, compusă dintr-un cerc exterior cu lățimea de 7 m cu bandă destinata pentru pistele de cicliști, alee pietonală persoane cu dizabilități și pietoni și partea circulară a spațiului verde. Acestea vor fi încadrate la marginea platformei cu parapeți de protecție.
Legătura dintre cercul exterior și cel interior se va face cu ajutorul unor insule realizate din tablă de care sunt legate între cele două cercuri de către un podeț metalic.
De asemenea, pentru a urca pe inelul central al pasarelei există posibilitatea accesării cu ajutorul unor elevatoare în număr de 4, care vor realiza transportul persoanelor cu dizabilități la partea superioară a pasarelei, participanții la traficul pietonal fiind îndemnați a parcurge căile de acces prin rampe și scări. Incinta acestora va fi realizată cu ajutorul unor fundații directe din b.a. care vor susține stâlpii de susținere a elevatoarelor .
Pistele pentru bicicliști de-a lungul Podului Golescu. Pistele de biciclete se vor moderniza pe o lungime de aproximativ 1200 m de la pasajul suprateran de la intersecția străzilor Careiului și Bulevardul Lalelei și Bulevardul Lalelei cu strada Bujorului pe de o parte și alta a Bulevardului Lalelei (inclusiv pod Golescu).
Termen de finalizare decembrie 2027.